maandag 18 november 2013

Samenvatting ´Make Dust Or Eat Dust´ van Roland van Kralingen & Marc Bourgery.

Make Dust Or Eat Dust

Samenvatting van het boek ‘Make Dust Or Eat Dust’. Het boek is geschreven door Roland van Kralingen & Marc Bourgery.

Roland is een man uit Amsterdam en Marc uit Parijs. Ze kwamen erachter dat hun kijk op innovatie en merk ontwikkelingen overeen kwamen.

De samenleving wordt meer complexer en daarom onvoorspelbaar. Met als gevolg dat het steeds moeilijker wordt om markten te managen. Daarom schrijven ze in dit boek zoveel mogelijk tips en strategieën om succesvol te zijn.

Ze willen voor de lezers een bron van inspiratie zijn. Inspiratie bij het ontwikkelen van high value brands. Om een value brand te ontwikkelen en succesvol te zijn moet je menselijke drijfveren begrijpen. En de belangrijkste is het verwerven van sociaal aanzien. Het verwerven van sociaal aanzien lukt alleen als je een eigen identiteit weet te ontwikkelen. Om dit te kunnen doen moet je inzicht hebben achter succesvol ondernemerschap.

Succesvol ondernemerschap hebben ze in het boek vertaald naar een ‘methodiek’.

1 Observeren
2 Inzicht verwerven
3 inspireren
4 creëren
5 Activeren
Het begint met observeren, met verbondenheid met de samenleving, de markt, de technologie en de doelgroep. Want zonder observaties ontstaan geen inzichten/visies. En zonder inzichten geen inspiratie en zonder inspiratie geen ideeën, slimme strategieën en concepten. En zonder dat geen activering. En zonder heel de methodiek geen ‘High value brand’.

Verder in het boek wordt uitgelegd hoe je dit allemaal het beste kan doen. En er worden voorbeelden gegeven per punt.

1.Observeren
Je moet connected zijn als je succesvol wilt zijn. Weten wat de nieuwe trends zijn en behoeften. Kijk maar naar madonna zei is al jarenlang succesvol omdat zij meegaat met de tijd. Ze heeft haar uitstraling/identiteit elke keer daarop aangepast.

2.Inzicht verwerven
Observeren is zinloos als het geen inzicht of vooruitgang heeft. Het hebben van inzicht is belangrijk omdat veranderingen kansen geven.

3.Inspireren
Diep inzicht geeft je energie en ideeën ( inspiratie). En zonder inspiratie geen boeiende nieuwe ideeën en slimme strategieën.

4.Creëren
Succesvolle marktleiders zijn actueel bezig om hun producten relevant te houden. Dit kan alleen door middel van het creëren van nieuwe ideeën. Kijk bijvoorbeeld maar naar Apple zei presenteren bijna elk jaar een nieuw product of een verbetering. Hierdoor blijven ze meedoen aan de top.

5. Activeren
Uiteindelijk bepaalt de uitvoering het succes. Bij activation kan je je bewijzen, en laten zien dat je een high value brand hebt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten